Punthoedjes, scooters en loempia’s - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Maurizio en Moniek - WaarBenJij.nu Punthoedjes, scooters en loempia’s - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Maurizio en Moniek - WaarBenJij.nu

Punthoedjes, scooters en loempia’s

Door: Maurizio & Moniek

Blijf op de hoogte en volg Maurizio en Moniek

09 Mei 2010 | Vietnam, Hanoi

.... dat is toch wel hetgene dat we tijdens onze reis van noord naar zuid overal in Vietnam hebben gezien.

Inmiddels hebben we drie fantastische weken rondgereisd in Vietnam, maar dat ging niet zonder obstakels. Na ons vorige verhaal vanuit Singapore (“... we vliegen over een paar uur naar Hanoi”) bleek op de luchthaven dat je niet zomaar een visum on arrival kon kopen in Vietnam en dat de luchtvaartmaatschappij ons dus niet mee wilde nemen. Tja wat doe je dan? Terug naar het hostel waar je net hebt uitgecheckt, de volgende ochtend als eerste bij de Vietnamese ambassade op de stoep staan en daar te horen krijgen dat als je maar genoeg geld betaalt het visum wel in orde komt. Om niet meteen ons hele budget voor de rest van de reis bij de ambassade achter te laten, kozen we ervoor om ons visum niet direct, maar binnen een paar dagen op te halen. Erg jammer van de tijd en het geld, maarja daar moet je ook maar niet te lang bij stilstaan want dat soort dingen kunnen nou eenmaal gebeuren. Dus gingen we maar snel een nieuwe vlucht naar Vietnam boeken en nog een paar dagen Singapore verkennen (ik geloof dat geen enkele toerist daar zoveel heeft gezien als wij inmiddels) en verder heel veel lekker Indiaas eten bij het tentje dat we inmiddels “onze Indiase vrienden” noemden.

Uiteindelijk zijn we dus toch in Vietnam beland, en dat is ons nog beter bevallen dan we hadden verwacht. Zomaar even wat indrukken die we de afgelopen weken hebben opgedaan:

Prachtige landschappen, lopen door bergdorpjes in het noorden van Vietnam in Sapa, slapen bij een familie en eten wat de Vietnamese pot schaft (uiteraard vonden wij dat heerlijk). Vrouwtjes in de prachtigste H’mong klederdrachten die twee dagen lang met je meelopen.

Halong Bay: prachtige fotogenieke omgeving, maar een circus van boten en toeristen.

Hanoi is een mooie klassieke stad met veel historie. Na een bezoekje aan het Revolution Museum ben je wel even stil als je bedenkt wat er hier allemaal is gebeurd de afgelopen 150 jaar.

Hoi-An zullen we vooral herinneren als een culinair festijn met overal leuke lampionnetjes. Vanuit daar hebben we na wat biertjes besloten om een fietstocht met de ober te gaan maken de volgende dag. Hij heeft ons leren vissen en pottenbakken (helaas, Maurizio heeft nog steeds z’n roeping niet gevonden ... ) en z’n vrouw heeft ons leren loempiarollen. Atijd leuk om met een local op pad te zijn.

Tussendoor hebben we onszelf twee dagen getrakteerd op een luxe hotel met zwembad en elke dag verse kokosnoten. Het behoeft verder geen uitleg dat dit erg fijn was, zie foto :-)
Saigon heeft - in tegenstelling tot hoofdstad Hanoi – meer de allures van een wereldstad. We zijn vanuit hier twee dagen de Mekong delta in geweest naar dorpjes waar geen enkele andere toerist te bekennen was. Onze prive gids wist ons alles te vertellen over het leven op het platteland, het boeddhisme en waarom de Vietnamezen hun kop koffie in een kop thee zetten.... De familie waar we sliepen was helemaal blij met het Delftsblauwe poppetje dat al duizenden kilometers met ons mee heeft gereisd en ze “voor altijd zal herinneren aan ons”.

En dan is er nog al dat heerlijke fruit hier ... allerlei nieuwe smaken, kleuren en vormen. Geweldig! Onze nieuwe toppers zijn de mangosteen, rambutan en custard apple (zoek maar ‘ns op Google).

Vandaag alweer de laatste dag in Vietnam, jammer... maar we bereiden ons langzaam voor op de erbarmelijke omstandigheden van een trekking in Nepal :-) en al het moois dat Nepal ons te bieden heeft. Eerst hebben we nog een stopover van 2 nachten in Singpore, dus we gaan onze Indiase vrienden maar weer eens opzoeken ....

Tot snel!
XX M & M

• 09 Mei 2010 - 08:35

Esther:

Hi Moniek,

wat een prachtige verhalen weer!
    En die foto's!
    Blijf er van genieten, ben stront jaloers :-)
    groet, Esther

• 09 Mei 2010 - 09:43

Odile:

Zo te zien zijn jullie langer gebleven in Vietnam dan verwacht want jullie wilde toch niet zo lang in Vietnam blijven? Het ziet er allemaal erg sprookjesachtig uit.

Liefs uit Utrecht

• 09 Mei 2010 - 15:51

Giovanni En De Rest:

Ziet er wederom briljant uit! Geniet van de tijd in Nepal.
    Groet vanuit bruisend Houten ;-)

• 09 Mei 2010 - 17:09

Aranka En Filipe:

Hey ik had het live al een beetje gehoord met meer foto's erbij worden de verhalen nog levendiger!!!Wij hebben gisteren lekker genoten van braziliaanse che sudaka (samba) haha dus als jullie nog onze kant opkomen... Liefs van ons

• 10 Mei 2010 - 11:34

Anouk:

Lieve Moniek,

holy moly wat gaaf zeg! dat willen wij ook wel!!! helaas, hier is t 12 graden en zeer bewolkt. maar de Giro d'Italia is vanmorgen voor de deur (Gustav Mahlerplein) gestart en we hebben vrijdag groot feest ivm de bruiloft van Charlene. Dus zo vermaken wij ons ook...

Liefs!
    Anouk

• 11 Mei 2010 - 20:00

Roel:

ha wereldreizigers.
    wat een verhalen weer te gek zeg.
    en nu op naar nepal we wensen jullie daar wederom veel plezier.
    groetjes uit blerick.
    roel en bert

• 11 Mei 2010 - 20:34

Moes:

Dag jongelui,

Was heerlijk om jullie via webcam te zien en te horen en dan nu prachtige foto's en de verhalen erbij van de tijd in Vietnam..Bofkonten zijn jullie! Hoop dat overtocht goed is verlopen en op naar weer heel andere indrukken en mensen... Geniet ervan en hou ons op de hoogte! Zoen Moes XXX

• 19 Mei 2010 - 09:47

Lieke:

Mo!! Kan het niet aan! WAt een gewelidige reis maken jullie toch, totally amamzing! Ben heel benieuwd wat je van Nepal vindt, veel succes op je trekking!
    groetjes Lieke