Moshi moshi - Reisverslag uit Osaka, Japan van Maurizio en Moniek - WaarBenJij.nu Moshi moshi - Reisverslag uit Osaka, Japan van Maurizio en Moniek - WaarBenJij.nu

Moshi moshi

Door: Maurizio & Moniek

Blijf op de hoogte en volg Maurizio en Moniek

14 Juni 2010 | Japan, Osaka

Dag lieve lezers, even een korte update vanuit Japan!

We zijn hier pas vijf dagen, maar we voelen ons al helemaal thuis en hebben al veel ontdekt van alle vreemde Japanse gebruiken en alles wat hier zo anders is dan we gewend zijn...

Maar eerst nog even een korte impressie van onze laatste week in Nepal.

Omdat we dachten dat we nog niet voldoende lichaamsbeweging hadden gehad, besloten we om mountainbikes te huren en drie dagen door de Kathmandu Valley te gaan crossen. De eerste nacht hebben we doorgebracht in het pittoreske Bhaktapur, een prachtige oude stad met veel tempels. De volgende dag kwamen we erachter dat onze billen toch niet zo aan zo’n klein zadeltje gewend waren, en ook dat de route die we hadden bedacht nogal heftig was. Oftewel: uren lang klimmen. Aaahhh...na die trekking was dit toch eigenlijk iets teveel gevraagd van onze knieën. Maar: het resultaat mocht er zijn! De volgende ochtend hadden we een laatste uitzicht over de witte toppen van de Himalaya, geweldig! En we zouden zweren dat we vanaf daar ook Mount Everest hebben gezien. Daar doe je het toch allemaal voor... De volgende dag zijn we afgedaald richting Bodnath, waar we de mooiste stupa van Nepal hebben gezien. Ook hebben we daar een hele bijzondere ervaring gehad in een boeddhistisch klooster, waar we werden uitgenodigd om een ceremonie mee te maken. Monniken die bizarre muziek maakten en in trance op trommels sloegen, terwijl ze gebeden opzegden. De anti-climax was daardoor des te groter toen we weer door chaotisch Kathmandu fietsten en ons leven waagden tussen het drukke verkeer.

Verder hebben we onze reis door Nepal in stijl afgesloten met een yogales, ook weer een nieuwe ervaring. Mau hoorde zo nu en dan iets kraken, maar het heeft geen blijvende schade opgeleverd (hopen we).

En nu dus Japan!!

We zijn al een paar dagen in Osaka en hebben al heel veel gezien vanuit hier. Osaka is qua inwoneraantal de tweede stad van Japan en dat gevoel krijg je bij alles: een enom – ingewikkeld - metronetwerk, wolkenkrabbers met 52 etages, neonverlichting die 24 uur per dag knippert, shinkansen (supertreinen) die met 300 kilometer per uur voorbij razen...en overal Japanners :-) Maar tussen deze gekte van een metropool bevindt zich ook de schoonheid van het traditionele Japan, zoals in het prachtige kasteel Osaka-jo en toen we gisteren twee maiko's (geisha in opleiding) zagen. Heel bijzonder.
Uiteraard hebben we ons ook al tegoed gedaan aan alle lokale specialiteiten, waarbij de voorbeeldgerechten van plastic en de plaatjes op de menukaart erg van pas kwamen. Met z’n allen rond een bar sushi eten van een lopende band, gefrituurde deegballen met octopus, Japanse pannenkoek met geschaafde vis erop, dikke udon-noedels ... en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Vaak een beetje vreemd, maar over het algemeen erg lekker!

Al met al hebben we al veel onvergetelijke indrukken opgedaan en vinden we Japan nu al een goede keuze als laatste bestemming van onze reis. We hebben het gevoel dat mensen hier heel veel respect voor elkaar hebben en dat geeft een erg bijzondere sfeer.

Morgen gaan we ons (per shinkansen, joehoe!) richting Hiroshima begeven en daarna zien we het wel weer. Dankzij de treinpas die via Frank via Indonesië bij ons terecht is gekomen hoeven we ons hier niet te vervelen, dus de volgende keer lezen jullie hoe de sushi aan de andere kant van Japan smaakte :-)

Jee, de tijd vliegt echt voorbij hier en het wordt al bijna tijd om aan ons 'gewone' leventje te denken...maar dat proberen we nog even uit te stellen :-) Gelukkig is de zomer in Nederland begonnen, dus daar hebben we ook wel weer zin in. We zullen ons deze week eens in de voetbalgekte storten en kijken hoe de Japanners reageren als Nederland met 4-0 van Japan wint...

• 14 Juni 2010 - 14:16

Aranka:

Jee ik ben wel een beetje jaloers hoor...ik zat al aan jullie te denken qua voetbalgekte in Japan. Zal wel een beetje in de karoake-sfeer zijn haha...net zo gek. Nog super veel plezier!!kusje

• 15 Juni 2010 - 06:21

Joost Van Kempen:

Jullie zijn me ook 2 mooie. Ik zit al weken te wachten om te zien wat jullie van China gaan vinden. Gaan ze er helemaal niet heen!! Ik dacht nog, Ah, Nepal, dan zullen ze wel verder gaan via Tibet ...

Nou ja, wij gaan er 4 Juli wel heen dus zulllen het maar zelf uitzoeken. Wel erg leuk om al jullie verhalen te lezen hoor!

Ik heb trouwens ook nog een tip (van Alistair). Het schijnt erg grappig te zijn om het ritueel te zien dat plaats vind op een tank station bij het tanken. Als je dit nog niet gezien hebt moet je eens een keer een paar minuten bij een tank station gaan staan kijken. Zoals gezegt, een tip van alistair, dus als jullie een middag in de benzine lucht hebben gestaan zonder iets bijzonders te zien niet bij mij aankomen hoor! Ik ben nog nooit in Japan geweest.

Nog veel plezier in Japan!

• 16 Juni 2010 - 07:23

Odile:

De foto's zien er precies zo uit als dat je in je hoofd hebt van Japan. Dat theehuisje is net alsof je bij de Geisha film ziet. Super. Ik ben erg benieuwd naar de voetbal wedstrijd ja ha ha. Zullen de Japanners dan nog steeds beleeft zijn als Nederland wint? Wie weet. Geniet van de laatste weekjes.

Kus Odile

• 18 Juni 2010 - 12:59

Lonneke:

Jeee wat zijn jullie actief!!! Ik heb ff wat verhaaltjes gelezen. Ongelooflijk wat maken jullie veel mee! Raften, bergen beklimmen, mountenbiken.. Poeh! :)

Veel plezier morgen met Oranje tegen Japan. Dat is ook toevallig he?! Net nu jullie daar zitten!

Geniet nog van de laatste twee weken! Wat gaat de tijd toch snel..

Veel liefs!

Lonneke

• 20 Juni 2010 - 10:56

Karen:

Wat een mooi verhaal weer. Inmiddels heeft Nl al tegen Japan gespeeld, hebben jullie kunnen kijken? Gelukkig is Utrecht een onbeperkt sushi eten restaurant rijker, dus als het azie gaat missen ga ik graag met je mee. De zomer in Nederland is weliswaar op papier begonnen, het weer blijft achter (14 graden en regen). Gisteren hebben we Inger verrast met een poes voor haar verjaardag.. was leuk!

Veel plezier de laatste tijd op reis!!!

liefs, K

• 02 Juli 2010 - 21:38

Bert:

Voor het geval jullie hier nog iets lezen -- Een hele goede en voorspoedige reis en tot snel.

R & B
    Blerick

• 03 Juli 2010 - 08:49

Lonneke:

Proficiat met je verjaardag!!!

!!!29!!!

Maak er een mooie dag van samen!

Jullie komen toevallig tegelijk met Ties thuis! Hij vliegt morgen vanuit Lima. Hij heeft 10 weken Zuid America aangedaan.

Hele goede terug reis!!

Liefs Lonneke